Vitaal zijn….een kwestie van stapjes vooruit en soms ook weer terug

“Inge, hoe doe jij dat nu? Werken aan je vitaliteit, terwijl jij volgens mij hartstikke druk bent.” Deze vraag krijg ik regelmatig.  Ik neem jullie graag mee in mijn zoektocht naar een vitaal leven.

Want ook al ben ik opgeleid tot Vitaliteits- en leefstijlcoach en het Lab of Life programma voor stressreductie, ook voor mij persoonlijk blijft balans iets waar ik regelmatig weer tegen uitdagingen aan loop. Is dat erg? Nee, meestal niet.

Mijn belangrijkste uitdagingen op het gebied van vitaliteit zitten in gezond eten en in tijd maken om echt te ontspannen. Ik neem je graag mee op een aantal van mijn stappen op dit gebied.

Mijn voeding

Het is echt niet zo dat ik super ongezond at of eet. Helemaal niet in de ogen van velen. Maar ik ben wel echt heel gevoelig voor zoetigheden (chocolade….) en ben echt iemand die het liefst nooit nee zegt tegen iets wat een ander mee aanbied, omdat ik dat dan “lullig” vind. Lekkere dingen eten is voor mij verbonden met gezelligheid. Overigens was ik me hier niet altijd van bewust. Dat is echt gekomen tijdens mijn opleiding tot vitaliteitscoach. Dit was voor mij trouwens het moment dat ik voor het eerst bewust naar mijn eetgewoontes ging kijken. Ik ontdekte dat bij mij het ongezondere eten echt samenhangt met emoties. Gezelligheid dus, maar ook mezelf niet happy voelen. Dan is chocolade ook weer mijn uitlaatklep. Naast de opleiding ben ik veel gaan lezen over gezond eten. Maar jeetje, echt bizar zoveel verschillende visies als er zijn. Verschillende dingen heb ik uitgeprobeerd. Het ene werkt wel en het andere niet. En zo kom ik in babystapjes steeds weer een beetje dichter bij wat voor mij gezond is en goed werkt.

Voorbeelden

– Ik doe het echt heel goed op 3x per dag eten en geen tussendoortjes. Lukt me dat altijd? Nee, zeker wanneer ik even wat minder lekker in mijn vel zit, grijp ik heel graag weer naar de tussendoortjes. Maar omdat ik nu weet dat 3x per dag zonder tussendoortjes het beste is voor mij, kom ik vanzelf na een paar dagen of soms na een aantal weken weer terug in dat ritme.
– En helemaal geen chocolade maakt me echt niet gelukkig. Maar wanneer ik kies voor heel pure chocolade, kan ik het prima bij een klein stukje laten. Dat werkt dus veel minder verslavend dan melkchocolade (en inmiddels weet ik ook dat de ene 80% pure reep heel anders kan smaken dan de andere (bijvoorbeeld toch wat meer of minder zoet). Dus het is ook nog eens leuk om te ontdekken welke hiervan me het meest blij maken). En pure chocolade samen met een kop lekker warme thee maakt dat ik er echt van kan genieten.
– Ik ben echt dol op brood…maar ik krijg er ook een opgezwollen buik van. Nu gun ik mezelf dus vooral brood op zondag of wanneer ik een lunchafspraak heb. En dan geniet ik er extra van.

Mezelf dingen helemaal verbieden werkt in ieder geval niet. Als ik dat doe, krijg ik meestal al heel kort na mijn verbod een aanval waarin ik het alleen maar meer ga eten ? .

Kortom….het is luisteren naar tips, ervaringen van anderen, lezen en ontdekken wat goed voor mezelf is. En mijn gezond verstand gebruiken. Want dat is wel echt cruciaal. Wat voor een ander geweldig werkt, hoeft voor jou niet de oplossing te zijn. Ik maak dus een mengelmoes van alles wat ik hoor en zie.

Ontspanning

Ik vind echt heel veel dingen leuk om te doen, en ben er ook dol op om met anderen af te spreken. Maar dat maakt ook dat mijn agenda vaak echt vol zit. Een gevolg daarvan was dat ik de momenten dat ik wel thuis ben, vaak zo’n chaos in mijn hoofd had, dat ik dan vooral niet praktisch met mijn tijd bezig was. Een aantal jaren geleden ben ik dan ook overwerkt geweest. Dat kwam overigens niet alleen door drukte, maar alles bij elkaar was dat wel een zetje.

Eén van de dingen die ik toen heb opgepakt, was een cursus Mindfulness. Die zorgde aanvankelijk voor paniek bij me. Want er werd verwacht dat ik dagelijks 45 minuten tijd zou vrijmaken voor meditatie en oefeningen. Eh…..waar ging ik die vandaan halen? Geen idee. Uiteindelijk bleek voor mij de beste optie wat vroeger mijn bed uit. 5.45 uur opstaan dus. Want dan was de kans dat er iets tussen kwam nihil. De eerste dagen vond ik het echt verschrikkelijk, maar ik ging het steeds meer waarderen. Nu mediteer ik niet vaak meer in de ochtend, maar het vroeger opstaan heb ik er wel in gehouden. Vaak ga ik na het opstaan eerst hardlopen, yoga of naar de sportschool. Is dat echt ideaal voor je vitaliteit? Tja, er zitten voordelen aan het actief je dag beginnen, maar uiteraard ook aan het juist gedurende je werkdag bewegen. Toch werkt het voor mij zo het beste om in ieder geval iedere dag te bewegen. Daarnaast probeer ik af en toe werkoverleggen staand te doen en tijdens de lunch even te bewegen. Als is het maar 15 minuten. Mediteren doe ik momenteel trouwens bijna niet. Terwijl ik dat wel echt heel fijn vind. Maar dat is een voorbeeld van met stapjes vooruit en weer terug. Ik heb deze winter voor het eerst het hardlopen in de winter volgehouden (normaal stopte ik, want ja, hardlopen in het donker zag ik niet zitten). In het pikkedonker start ik dus mijn dag. Een volgende stap is hoe ik een paar keer per week ruimte ga maken voor het mediteren.

Een andere manier van ontspannen is voor mij even een boek lezen. Maar dat schiet er vaak bij in. Daarom probeer ik ook dat nu een paar ochtenden per week voordat ik begin met werken. Maar 20 minuten ofzo, maar dat is altijd meer dan ik voorheen deed.

Daarnaast vind ik podcasts of luisterverhalen echt een geweldige manier om zonder dat het me extra tijd kost toch naar interessante dingen te luisteren. Ik luister bijvoorbeeld tijdens auto of treinritten. Maar ook tijdens wandelingen. Alhoewel ik wel ook heel bewust probeer wandelingen juist zonder muziek of podcasts te doen. En zo te genieten van de natuurgeluiden.

Oh ja, één van de goede dingen aan de afgelopen 2 jaar van vooral thuiswerken is het feit dat veel zakelijke netwerkafspraken nu bestonden uit een heerlijke wandeling met een coffee to go. Dat ga ik er in houden! Misschien met een afsluitende kop thee gewoon ergens op een terras. Maar het wandelen is echt een ideale manier om te netwerken en tegelijkertijd aan mijn vitaliteit te werken.

Wat zijn de stapjes die ik nu wil zetten?

Regelmatig denk ik na over welk volgend stapje ik wil zetten. Dat is voor mij momenteel het minderen van smartphonegebruik en nog wat meer momenten voor die lunchwandelingen en meditaties te pakken. Ook dat gaat vast weer met stapjes voor en achteruit. Prima!

Is mijn verhaal over de stapjes voor en achteruit herkenbaar? Ik ben benieuwd naar hoe jij fit en vitaal blijft.

Ontvang nu de nieuwsbrief

Meld je aan voor meer inspiratie en tips over werkgeluk en vitaliteit en ontvang maandelijks mijn nieuwsbrief.

Het gratis E-book

Wil jij met (nog) meer plezier naar je werk? Laat dan hier je naam en e-mailadres achter en ontvang het e-book in je mailbox!

Ps. Als je het e-book na 10 min nog niet binnen hebt, check dan even je spambox :)

*Je gegevens gebruik ik zoals omschreven in mijn   privacyverklaring. 

Ik wil graag
de Nieuwsbrief!

Wil jij met (nog) meer plezier naar je werk? Laat dan hier je naam en e-mailadres achter en ontvang de nieuwsbrief in je mailbox!

Ps. Check ook even je spambox als je nog niks binnen hebt :)

*Je gegevens gebruik ik zoals omschreven in mijn   privacyverklaring. 
**Als je dit formulier verstuurd en je aanmeld om de nieuwsbrief te ontvangen, dan ga je akkoord met de algemene voorwaarden.