“De winst zit hem in gaan zien wat niet zo goed zichtbaar is”
Dat was wat ik als antwoord gaf onlangs op de vraag wat de opbrengst is van organisaties die investeren in werkgeluk. Natuurlijk, ik besef me heel goed dat investeren in een positief werkklimaat organisaties veel oplevert. Zoals bijvoorbeeld een lager verzuim en verloop, een hogere klanttevredenheid, hogere productiviteit, meer innovatie etc. Maar voor mij zit de kern hem in het zichtbaar worden wat nog niet zichtbaar was en daar zijn de voorgenoemde dingen een mooi gevolg van.
Maar waarom is dit het geval?
Organisaties die investeren in een positief werkklimaat:
- Zijn organisaties die inzetten op verbinding met en tussen mensen. Leidinggevenden met medewerkers en medewerkers onderling worden gestimuleerd echt het gesprek met elkaar aan te gaan, naar elkaar te luisteren. Elkaar feedback geven is belangrijk. Er wordt gewerkt aan psychologische veiligheid. Mensen vertrouwen elkaar. Dit zorgt ervoor dat we vaak meer van elkaar te weten komen dan in de gemiddelde omgeving. Als je elkaar vertrouwt, deel je de mooie en moeilijke momenten. Je kunt iemand tot steun zijn op het moment dat dit nodig is, en zo bijvoorbeeld uitval voorkomen. Mensen zullen in deze omgeving eventuele fouten sneller delen, zodat men er gezamenlijk van kan leren en de fouten voor de toekomst kunnen worden voorkomen. Verbinding is ook van groot belang om goed samen te werken. Uit onderzoek, onder andere door Google, blijkt zelfs dat voor top presterende teams een goede samenwerking cruciaal is.
- Hebben een duidelijke purpose (“The reason you exist beyond making money” (Neumeier)). Om als individu betekenisgeving te ervaren is het belangrijk dat je weet wat voor jou belangrijk is en daar dicht bij mag blijven. Het is natuurlijk krachtig wanneer je dat wat jij belangrijk vindt kunt verbinden met je werk. Als werkgever kun je hier een bijdrage aan leveren. Zorg dat je organisatiepurpose helder is. Maar wat is nu een purpose? Het is niet hetzelfde als je missie of visie. Happy Office zegt in hun boek “Het Happy Office Manifest” het volgende:”Purpose is de behoefte om impact te hebben, om echt van betekenis te zijn voor een ander. Missie is de strategie om de purpose te bereiken. Met visie bedoelen we hoe de wereld eruit ziet wanneer onze purpose wordt waargemaakt en doelen zijn de kleinere, gemakkelijker te bereiken stappen op weg naar de purpose.” Je organisatiepurpose kun je natuurlijk, samen met je team, vertalen naar een team-purpose. Ga het gesprek aan over ieders persoonlijke bijdrage aan de team- en organisatiepurpose. Ontdek je als medewerker dat jouw persoonlijke purpose (te) ver afstaat van die van je werkgever en heeft dit een negatieve invloed op jouw werkgeluk? Dan kan je besluiten afscheid te nemen en op zoek te gaan naar een werkgever die hier beter bij aansluit. Is er daarentegen een goede match, dan zal dit het werkgeluk en daarmee bijvoorbeeld je motivatie voor en betrokkenheid bij de organisatie waar je werkt versterken.
- Organisaties met een positief werkklimaat geven medewerkers volop de ruimte voor persoonlijke en professionele groei. Er wordt voor de ontwikkeling verder gekeken dan de ontwikkeling in de functie. Door echt met medewerkers in gesprek te zijn krijgt men zicht op de ontwikkelbehoeftes van de medewerkers. Ook die behoeftes die buiten hun functie liggen. Door hen de kans te geven deze te ontwikkelen, door hen bijvoorbeeld in projecten mee te laten werken of andere activiteiten op te laten pakken, benut men de talenten en kwaliteiten van de medewerkers veel beter dan wanneer men zich alleen richt op het deel wat men inzet voor de functie waarin men benoemd is of de meest voor de hand liggende vervolgfunctie. We zien steeds meer organisaties die niet meer werken met het traditionele functiehuis, zodat de ruimte voor flexibiliteit hierdoor niet belemmerd wordt. Het investeren in de groei van mensen kan echt op veel meer manieren dan het laten volgen van opleidingen. Bijkomend voordeel van het creatief omgaan met het inzetten van ieders talenten en kwaliteiten is dat het vaak kosten bespaart en zelfs besparingen kan opleveren. Ben je benieuwd naar voorbeelden hiervan? Ik deel ze graag met je.
Organisaties die met een positief werkklimaat bezig zijn zullen hun medewerkers dus echt kennen en daardoor wordt zichtbaar wat daarvoor (nog) niet zo goed zichtbaar was. En het biedt hen de kans om alle kwaliteiten en talenten van de medewerkers te benutten.
Geen druk op de knop-verhaal
Een positief werkklimaat krijg je niet met een druk op de knop, maar vraagt een duurzame investering in het thema. Je krijgt er dan ook ongelofelijk veel voor terug. Wil jij meer weten over hoe jij jouw organisatie kunt laten ontwikkelen naar een organisatie met een positief werkklimaat? Ik ga er graag met je over in gesprek.
Foto: wolfgang-hasselmann op unsplash